"Ak neoptimalizujeme našu nákladovú štruktúru, nemôžeme absorbovať
dodatočné náklady na elektrifikáciu, čo môže viesť k zvýšeným cenám áut a
zmenšovaniu trhu," povedal Tavares novinárom. "Ak sa trh zmenší, nebudeme potrebovať toľko závodov. Budeme musieť urobiť niekoľko nepopulárnych rozhodnutí," dodal.
Automobilka so sídlom v Holandsku minulý mesiac uviedla, že od 28.
februára odstaví továreň na výrobu džípov v Belvidere v štáte Illinois,
čo bude mať za následok prepustenie nešpecifikovaného počtu pracovníkov.
Ak by sa však dopyt po automobiloch vrátil, Stellantis by tomu mohol "prispôsobiť" svoje rozhodnutie o závode, uviedol Tavares.
Výrobcovia automobilov už začínajú pociťovať špirálovitý rast inflácie,
ktorá brzdí nákupy. A to v čase, keď sa nedostatok polovodičov, ktorý
prenasledoval priemysel od vypuknutia pandémie ochorenia COVID-19, začal
uvoľňovať.
Najväčší európsky výrobca áut Volkswagen minulý mesiac uviedol, že rok 2023 bude pravdepodobne "ešte náročnejší" ako rok 2022, keďže inflácia a zhoršujúce sa ekonomické vyhliadky znížia dopyt.
Vyššie úrokové sadzby, rastúca inflácia a iné ekonomické protivetry
začali ovplyvňovať aj výrobcov automobilov mimo Európy. Americká Tesla
začiatkom tohto týždňa ohlásila menší ako očakávaný rast dodávok vo 4.
štvrťroku 2022, už tretí kvartál po sebe, napriek tomu, že na svojich
najväčších trhoch ponúka výrazné stimuly. Generálny riaditeľ čínskej
automobilky Nio tiež varoval pred náročným prvým polrokom.
Stellantis nemá inú možnosť, ako pokračovať v znižovaní svojich fixných,
variabilných a distribučných nákladov, aby zostal konkurencieschopný a
aby boli jeho elektrické vozidlá dostupnejšie pre strednú triedu,
uzavrel Tavares.